Els de Cal
Joan del Sastre
(Un branquilló d'una branca dels Mones al Prat)
Josep Mones i Jané corona un castell de tres pisos en la celebració deia victòria electoral de 1916
Retrocedim 222 anys i situem-nos al 1776. Aquell any nasqué Josep Mones i Solanas, el qual, amb els seus germans i un cosí constitueixen la primera generació dels Mones nascuts al Prat de Llobregat.
En Josep era sastre i ensenyà aquest ofici al seu fill Pau. D'aquest darrer sabem que, a més d'ajudar el pare en la feina professional, el 1837 era membre de les Milícies Nacionals -atrafegades a combatre la carlinada-, i que el 27 de març d'aquell any fou escollit com a ajudant segon de la plana major del 3r batalló d'aquest cos a la comarca.
Resseguint la història de la família es fa palès el seu interès per la vida pública
activa gairebé des de l'endemà de la seva arribada al Prat. Així,
veiem el pare i l'oncle del sastre Josep - Josep
i Antoni respectivament - com a
jurats del consistori local anys i anys i ja des del 1752, quan devia
fer molt poc que s'havien instal·lat al Prat, procedents de Cornellà.
Del sastre, en canvi, no li'n coneixem cap vel.leitat d'aquest estil. Només tenim constància del seu ambient privat: muller, sis fills i l'ofici. Degué ser l'únic sastre del poble, o el que aconseguí més popularitat perquè, gràcies a una d'aquestes dues circumstàncies, el nom del seu ofici quedà encunyat com a sobrenom familiar que avui encara no s'ha perdut del tot.
El penúltim dels seus fills, Joan Mones i Xirinachs, trià l'ofici de paleta o mestre de cases. Avui, al llindar del segle XXI, encara l'exerceixen, sense solució de continuïtat, uns rebesnéts seus.
En Joan tingué nou fills, i no cal dir que, d'aquesta manera tan contundent, contribuí a escampar la llavor del Mones per tots els racons del Prat i cle més enllà. I tots ells - tots nosaltres - ens reconeixem de la nissaga de cal Joan del Sastre, és a dir, el fill d'aquell sastre tan popular.
La tradició familiar conta que aquest Joan era amic de la broma i la facècia, i que d'ell ha heretat aquest tret un nombre considerable dels seus descendents.
Amb una visió potser una mica anacrònica, podríem dir que la primera broma, i pesada, és la que gastà a la seva dona amb els nous plançons que li féu traginar... Però la més sonada, i que per via oral ens ha arribatfins avui, és la que muntà per ser representada a l'església pel bateig del seu fill segon. Potser devia estar cansat de tants Joseps i Joans, i Joans i Joseps que omplien la família junt amb els Peres, Paus i Antonis. A més, ja havia complert amb l'obligació familiar en la persona del seu hereu: es deia Josep, com l'hereu de la seva generació, el de la del seu pare i el de la del seu avi. Havia arribat l'hora de dir prou.
I com que el padrí era quec i no podia acabar cap paraula sense deixar anar abans un renec ben recargolat, va voler-lo
posar en un compromís. Va triar un nom prou enrevessat
per veure si, davant del senyor rector, el padrí
s'atreviria a seguir el seu costum indecorós.
En arribar el moment de la imposició del nom,
el pobre padrí no parava de fer ganyotes,
quequejant, però a tot estirar només podia pronunciar-ne la primera síl·laba.
El capellà, pacient, però veient-lo patir tant i sabent-ne el perquè, li etzibà
amistosament: - Tira el dret, home; fes el teu fet i que Déu
no ens ho tingui en compte... I només
així, amb el sant crist escruixit i tapant-se les orelles,
Tanmateix, al costat d'aquest Joan de les bromes i ironies, hi havia el Joan participatiu i amb ganes de servir el poble: així, el veiem com a regidor el 1848-49, i a l'alcaldia el 1854. I podem ben imaginar-nos que la seva tasca consistorial no fou gens divertida i, a tot estirar, el seu tarannà potser l'ajudà a suportar la tragèdia que assotà el Prat: aquell 1854 una epidèmia de còlera afectà la meitat de la població i causà 147 morts.
Com si l'Ermenegild fos el culpable de la facècia escenificada en el seu bateig, quan es volgué casar amb la Paula de cal Misses li arribaren les tornes de l'Església. El capellà no ho veia clar, perquè eren parents de setè grau, i envià patracols a Roma. Però els patracols no tornaven i els joves frisaven per casar-se. Ho volien fer, passés el que passés. Finalment, sigui perquè arribés el vist-i-plau del -pare-; sigui perquè es temés un mal major/un dia el capellà els cridà, els amone'stà i aviat s'acabà el patir.
Ermenegild Mones i Muns, avi patern de Josep Mones i Amat, repenjat
en un arbre deia futura avinguda J. Anselm Clavé, tota coberta de neu
Fou aleshores que la parella comprà un terreny al carrer del Pont i, com que ells era paleta, com el
seu pare, hi edificà una caseta, la qual, ampliada i millorada, avui
encara és la residència del
seu nét i les seves renéta i rebesnéta.
Al darrer decenni del segle, i seguint la petja de dos peoners forasters, l'Ermenegild fou el primer pratenc
que començà a fer pous
artesians.
El seu hereu, Josep Mones i Jané, també fou mestre d'obres i pouataire i, molt jove, assumí la
direcció de l'empresa familiar, la transformà tot deixant enrere vells conceptes artesanals de tradició
rural, i hi incorporà les tècniques més noves - com el
ferro i el ciment armat - per aplicar-les, amb els nous cànons
de l'estètica i la funcionalitat, a obres
de gran envergadura. Aquesta modernitat
trencava els esquemes de l'arquitectura habitual aleshores al Prat. En
aquesta línia, són bons exemples, entre d'altres,
I fora del Prat, dirigí la construcció a Tarragona de la fàbrica de
Fill d'un Prat en procés de transformació, contemporani de l'arribada del ferrocarril, de
la construcció del primer pont sobre el Llobregat i dels primers pous artesians - tres factors fonamentals per
a entendre aquella transformació, agrària primer i industrial
després -, fou també un dels principals representants locals de
la nova societat catalana que sorgia en
aquell tombant de segle. A cavall entre el modernisme -
individualisme apassionat i creador -
i clel noucentisme -seny ordenador amb un projecte
col·lectiu clar de futur-, ell sintetitzà positivament ambdues tendències en la seva
actuació pública i professional.
Participà intensament en la vida associativa, com palesa la seva
activitat cívica i cultural innovadora que dugué a terme a
Com a representant del partit nou -que combaté i desterrà el caciquisme polític que
havia dominat la vida política
del Prat des del segle passat-, fou regidor durant sis anys i
alcalde el bienni 1916-17. Durant el seu
pas per l'alcaldia, malgrat la curta durada, s'aprovà i s'inicià l'execució d'un pla
ambiciós de reforma i eixample del nucli urbà. Entre
d'altres obres importants, s'obrí la Rambla, via amplíssima
que facilitava la comunicació amb Barcelona, sense pas a nivell per arribar al pont clel riu. També
es pavimentà la plaça de la vila, que contribuí a fer desaparèixer els bassals
que s'hi feien quan queien quatre gotes, i anunciava l'oblit
progressiu de la dita popular:
"Trons a Remolar, pops a la plaça", que jo ja
només he sentit dir a la meva àvia Maria, muller d'aquest darrer
Mones biografiat ací.
Jordi Moners i Sinyol